70310
Book
In basket
Sektor kolejowy w polityce transportowej Polski / Juliusz Engelhardt. - Wydanie I. - Szczecin : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2022. - 516 stron : ilustracje, mapy, wykresy ; 24 cm.
(Rozprawy i Studia / Uniwersytet Szczeciński, ISSN 0860-2751 ; t. (1323) 1249)
Tematem publikacji jest polityka transportowa Polski realizowana w sektorze kolejowym w latach 1990–2020. Lata 90. ubiegłego stulecia są cezurą czasową zmian systemu społeczno-gospodarczego w Polsce, czasu przejścia od gospodarki planowej do rynkowej, zgłoszenia aspiracji przystąpienia do Unii Europejskiej i NATO oraz wyzwolenia w gospodarce potencjału rozwojowego, zapewniającego postęp we wszystkich sektorach gospodarki. Lata 90. XX wieku to również cezura czasowa ówczesnej Unii Europejskiej, przejawiająca się dążeniem do utworzenia Jednolitego Rynku Europejskiego opartego na czterech fundamentalnych zasadach, czyli swobodzie przepływu: kapitału, towarów, usług i siły roboczej. Począwszy od 1991 roku w UE podjęto trudne reformy w trzech ważnych sektorach gospodarki, czyli w sektorze energetycznym, telekomunikacyjnym i kolejowym, których dotychczasowe funkcjonowanie we wszystkich krajach członkowskich oparte było na naturalnych monopolach sieciowych i braku konkurencji wewnętrznej. Celem podstawowym autora publikacji jest prezentacja zmian w polskim sektorze kolejowym w okresie 30 lat, licząc od rozpoczęcia transformacji systemowej w 1990 roku. Upływ trzech dziesięcioleci spowodował nagromadzenie się szerokiego i zróżnicowanego materiału faktograficznego, który ze względu na obszerność poruszanej problematyki należało w pewien sposób usystematyzować, dlatego w podzielonej na 10 części monografii, czytelnik będzie mógł zidentyfikować zróżnicowane wątki tematyczne – być może niektóre z nich będą z jego punktu widzenia bardziej interesujące, a inne mniej. Publikacja jest skierowana do szerokiego grona odbiorców – mogą to być pracownicy sektora kolejowego – zarządcy infrastruktury kolejowej, przewoźnicy kolejowi, spedytorzy, a w szczególności kadra menedżerska tych przedsiębiorstw. Odrębną grupę stanowią pracownicy instytucji rządowych i samorządowych, tworzący i realizujący politykę transportową, a także pracownicy naukowi zajmujący się zagadnieniami polityki społeczno- gospodarczej, w tym transportowej. Trzecią, nie mniej ważną grupą czytelników mogą być studenci wyższych uczelni, w szczególności kierunków transportowych i logistycznych.[ze wstępu]
Media files:
Availability:
Wypożyczalnia Warszawa
There are copies available to loan: sygn. 10843 (1 egz.)
Wypożyczalnia Lublin
There are copies available to loan: sygn. 36637 (1 egz.)
Wypożyczalnia Poznań
There are copies available to loan: sygn. II-19883 (1 egz.)
Wypożyczalnia Szczecin
There are copies available to loan: sygn. II 30440 (1 egz.)
Wypożyczalnia Wrocław
There are copies available to loan: sygn. 26505 (1 egz.)
Wypożyczalnia Gdańsk
All copies are currently on loan: sygn. II-30119 (1 egz.)
Wypożyczalnia Kraków
All copies are currently on loan: sygn. 13857 (1 egz.)
Wypożyczalnia Rzeszów
There are copies available to loan: sygn. 10822 (1 egz.)
Wypożyczalnia Bydgoszcz
There are copies available to loan: sygn. 13017 (1 egz.)
Notes:
General note
Na stronie tytułowej także tom 1323. oznaczający numer kolejny serii Rozprawy i Studia do numeru 74. wydawanej przez Wyższą Szkołę Pedagogiczną w Szczecinie.
Bibliography, etc. note
Bibliografia, netografia, wykaz aktów prawnych, orzecznictwo na stronach 487-506.
Funding information note
Finansowanie: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Polska)
Language note
Streszczenie w języku angielskim.
Reviews:
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again