70304
Book
In basket
Haffuferbahn : historia Kolei Nadzalewowej do 1945 roku / Magdalena Pasewicz-Rybacka. - Grajewo : Eko-Dom Sp. z o.o., 2020. - 141 stron : faksymilia, fotografie, ilustracje, mapy ; 25 cm.
Pod koniec XIX w. w dotychczas spokojnym krajobrazie miasteczek i wsi położonych nad Zalewem Wiślanym pojawiły się żelazne tory, a wraz z nimi gwizd i stukot parowozów. Tym samym po pięćdziesięciu latach starań o budowę linii kolejowej rozpoczął się nowy okres w historii tego regionu. Dzięki otwarciu długo oczekiwanego połączenia wkroczył on w wiek pary i nowoczesności. Kiedy w 1825 r. ruszyło pierwsze połączenie kolejowe między Stockton i Darlington w Anglii, niewielu pewnie zdawało sobie sprawę, jak bardzo pociągi zrewolucjonizują pojęcie przemieszczania się. [...] Z biegiem czasu żelazne szlaki połączyły duże ośrodki i małe prowincjonalne miejscowości, spięły przeciwległe krańce państwa oraz przekroczyły granice. Jedna z najlepiej rozwiniętych sieci kolejowych powstała w Niemczech. Swoim zasięgiem objęła też ziemie polskie – Śląsk, Wielkopolskę i Pomorze, pozostające pod zaborem. Kształtowała się ona zarówno za sprawą działań państwa, z których najbardziej charakterystycznym przykładem była Kolej Wschodnia, jak i w ramach inicjatyw prywatnych towarzystw kolejowych. To głównie dzięki nim powstało wiele połączeń lokalnych. W kontekście funkcjonowania całej sieci nie miały one dużego znaczenia, jednak pozostawały niezwykle ważne dla miejscowej ludności. Linie te często wyróżniały się też wyszukanym i oryginalnym stylem zabudowy kolejowej. W wielu wypadkach nieznani architekci i budowniczy tworzyli unikatowe rozwiązania architektoniczne nadające konkretnej trasie charakterystyczny, rozpoznawalny wygląd. Jedną z takich linii była Haffuferbahn (HUB), czyli Kolej Nadzalewowa. Połączyła ona w najkrótszy sposób Elbląg z Braniewem, służąc mieszkańcom i lokalnym przemysłowcom. Jednocześnie, wiodąc wzdłuż malowniczego wybrzeża Zalewu i mijając urokliwe nadzalewowe miejscowości, stała się jedną z atrakcji turystycznych regionu. Unikatowość tej kolei, z usług której korzystał także ostatni cesarz Niemiec, chętnie podkreślano w przedwojennych przewodnikach, zachęcając do wyjątkowej podróży. Jej budowa przyniosła jednak coś więcej niż tylko łatwość przemieszczania się. Wraz z jej pojawieniem się dotychczas prowincjonalna okolica otworzyła się na szerszy świat i zwiększyła mobilność mieszkańców okolic Zalewu Wiślanego, ułatwiając komunikację z większymi ośrodkami. Dzięki niej wielu miejscowych znalazło pracę przy budowie szlaku czy w nowo powstałej spółce kolejowej. Wreszcie – zmieniła lokalny krajobraz i wpłynęła na wygląd znajdujących się na jej szlaku miast i miasteczek. Haffuferbahn obsługiwała ruch przez ponad sto lat, pół wieku w ramach niemieckiej, a kolejne pół – polskiej sieci komunikacyjnej. Pierwsze lata jej istnienia naznaczone były staraniami o utrzymanie rentowności i walką z przeciwnościami ze strony natury, gdyż malownicze położenie kolei nad Zalewem stanowiło jednocześnie największe zagrożenie dla jej funkcjonowania. Jednak dzięki pracy i zaangażowaniu wielu ludzi przez kolejne dekady zapewniała sprawną komunikację w regionie. Po II wojnie światowej Haffuferbahn została przejęta przez administrację polską. Z biegiem czasu, gdy znaczenie kolei zmalało, zaś transport samochodowy zaczął ją wypierać, linię uznano za deficytową, a ruch zawieszono. Obecnie, kiedy perspektywy na ponowne otwarcie trasy są nikłe, a jej infrastruktura niszczeje wskutek nieużytkowania, warto bliżej przyjrzeć się historii i architekturze Haffuferbahn. Stanowią one bowiem zarówno świadectwo przemian cywilizacyjnych, jak i wartościowy element kultury materialnej regionu. Kolej Nadzalewowa była przykładem charakterystycznego dla niemieckiego kolejnictwa połączenia miejscowego nazywanego Kleinbahn. Jej losy pokazują, w jaki sposób linie te funkcjonowały i jaką rolę odgrywały w życiu lokalnych społeczności. Kolej Nadzalewowa obchodzi obecnie sto dwudziestą rocznicę swojego powstania. Jest to więc dobry moment, by z perspektywy czasu przyjrzeć się jej losom. Lektura niniejszej publikacji może być traktowana wielorako – jako poznanie fragmentu dziejów regionu nadzalewowego, analiza ciekawego epizodu z historii niemieckiego kolejnictwa bądź też jako sentymentalna podróż do czasów, kiedy Haffuferbahn regularnie kursowała wzdłuż wybrzeża Zalewu Wiślanego.
Availability:
Wypożyczalnia Warszawa
There are copies available to loan: sygn. 10548 (1 egz.)
Wypożyczalnia Wrocław
All copies are currently on loan: sygn. 26436 (1 egz.)
Wypożyczalnia Gdańsk
There are copies available to loan: sygn. II-30140 (1 egz.)
Wypożyczalnia Kraków
There are copies available to loan: sygn. 13512 (1 egz.)
Wypożyczalnia Bydgoszcz
There are copies available to loan: sygn. 12889 (1 egz.)
Notes:
Bibliography, etc. note
Bibliografia na stronach 135-139.
Reviews:
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again